Open-Up in Lock-down. De eerste weken hebben we al achter de rug. 2021. En hoewel we “new year, new me” een beetje cliché vinden, zit er zoals in iedere (te) vaak gebruikte uitspraak wel een kern van waarheid. Vaste momentjes in het leven waarbij je terugblikt, evalueert, reflecteert, waardeert en, indien nodig, aanpast. Het lijkt bijna een luxe, om een vast moment te hebben waarop je kan zeggen: “Dit laat ik achter me. En dit pak ik op.”. Misschien vind je het overrated, maar het kan ook waardevol zijn. Essentieel zelfs, want; zonder reflectie geen groei.
Dat laatste uitgangspunt kan je ook vertalen naar het onderwijs. Jouw eigen klas. Als leerkracht heb ik ooit de opdracht gekregen om uit mijn hoofd alle leerlingen in mijn klas op papier te zetten. Dat niet alleen, ik moest achter iedere naam een goede eigenschap opschrijven. Ik kan je in alle eerlijkheid vertellen dat het lastiger was dan je mag verwachten. Lastig maar ó zo belangrijk. En begrijpelijk, dat ook. Want; niet alle kinderen komen tot hun recht in ons schoolsysteem.
Verborgen talenten komen niet altijd tot uiting wanneer je braaf de methodes volgt.
Als jijzelf een schone lei verdient, verdienen de leerlingen dat ook. Want hoewel dit kalenderjaar pas net begonnen is, zijn we in ons schooljaar al bijna op de helft . Ondertussen heb jij een beeld gevormd van alle leerlingen uit jouw klas. Gebaseerd op gesprekken, gedragingen, verhoudingen maar ook toets uitslagen en werkhouding. Toch kunnen leerlingen je nog verrassen, wanneer zij van een andere kant belicht worden. Sta jij daar voor open? Heb jij al jouw leerlingen in beeld? En ken jij de kwaliteiten van iedere afzonderlijke leerling?
Nog belangrijker, kent een leerling zijn eigen kwaliteiten. Want zoals jij op 1 januari voor de spiegel staat, staan jouw leerlingen daar misschien ook. Waarschijnlijk niet zoals jij; En Profiel, met een denkrimpel en een hand op je feestdagenbuikje, maar ook zij hebben een zelfbeeld waarop ze, misschien onbewust, reflecteren. Wat zien zij dan, wíé zien zij dan? Wat wíllen zij zien?
Vermoedelijk heb je al eens gehoord van meervoudige intelligentie. Zo niet, zoek het dan eens op. Het geeft inzicht in hoe verschillende leerlingen het best tot hun recht komen. Nu je de leerlingen toch al (door de lock-down) op een andere manier bekijkt, namelijk via een digitaal scherm, daag ik je uit om daar een stapje verder in te gaan.
Probeer, binnen het thuisonderwijs, eens te onderzoeken wat iedere leerling laat stralen. Help kinderen op zichzelf te reflecteren, een vaardigheid die ze hun leven lang kunnen gebruiken.
Ga hierover in gesprek en moedig daarmee gesprekken tussen ouders en kind aan. Juist nú in lock-down is het voor ouders waardevol om te blijven focussen op de sterke kanten van hun kind.
Hoe zien we dat bij FutureMindz?
Wij starten natuurlijk altijd met een schone lei in bij de lessen. Want we kennen de leerlingen nog niet. Wat zien we wel? Door een beetje af te wijken van de klassieke manier van lesgeven, zien wij in onze FutureMindz lessen …
… de grootste druktemaker veranderen in een evenwichtige leider. Komt het kind dat tijdens level 1 niets zegt, in level 2 met het meest creatieve idee. Steekt de leerling die tijdens de uitleg zonder motivatie achterover leunend op zijn stoel hangt, als eerste de handen uit de mouwen. Ziet de dromer potentie in materiaal dat een ander al lang in de prullenbak had gegooid en brengt de popie jopie de klas samen …
Wij vinden het mooi om deze talenten zichtbaar te maken en zo de leerlingen een steuntje in de rug te geven.
Open-Up. Ook in Lock-Down.
Wij stimuleren innovatiekracht van jonge mensen. Ook in Lock-Down