Drone Cup ‘Obstakels bouwen’
De leerlingen worden in de eerste les ondergedompeld in de wereld van drones. Deze gastlessen worden verzorgd door bevoegd leerkrachten. Na deze les weten ze dat ze aan een echte dronerace mee gaan doen. In de daarop volgende les wordt aan de leerlingen gevraagd om dronerace obstakels te bedenken voor hun eigen dronerace. De eisen voor het obstakel worden samen met de leerlingen bepaald.
Door met elkaar te brainstormen komen leerlingen tot ideeën over dronerace obstakels. Ze maken daarbij kennis met twee denktechnieken. Daarnaast leren ze om keuzes te maken voor de best passende ideeën. De gekozen ideeën worden in groepjes verrijkt om tot een super creatief dronerace obstakel te komen. Hier wordt een prototype van gemaakt en daarna worden ze in het écht gebouwd! Met deze zelfgebouwde dronerace obstakels houden ze een echte dronerace op hun eigen school.
- Level 1: wereld van drones
- Level 2: ontwerpen en vliegles
- Level 3: bouwen van obstakels
- Level 4: Let’s race!
Het lesmateriaal bestaat uit:
- online instructievideo’s,
- lesbrief voor de docent,
- aanvullende PowerPoints
- werkbladen.
- certificaat voor de leerlingen.
Alles vind je bij elkaar op de digitale leeromgeving: www.futuremindzacademy.nl
Verschillende pakketten
schoolfinale
training leerkrachten
dronebox
Veelgestelde vragen
Algemeen
Zodra je bij ons bent aangemeld en de factuur hebt geaccepteerd, zenden we je een toegangscode waarmee je online toegang krijgt tot de Academy. In deze Academy vind je de opbouw van de lessen, de lesbrief, online beeldmateriaal, aanvullende PowerPoints en werkbladen.
Je kan een jaar lang aan de slag met de het lesmateriaal. Je krijgt een verzoek of je wilt verlengen.
lesmodule ‘Obstakels bouwen’
Dit kan jij als leerkracht zelf bepalen. Meestal worden beschikbare materialen als hout, karton en rest materialen gebruikt. Natuurlijk is materiaal zoals knex of lego ook geschikt om bijvoorbeeld obstakels bewegend te maken.
De mini-drones zijn erg veilig om mee te vliegen. Een enkele keer komt de drone in de haren terecht. Wij adviseren dan ook is om lange haren in een staart te doen om dit te voorkomen.
Nee, als leerkracht heb je geen vliegbrevet nodig. De leerlingen vliegen binnen met een mini-drone die vrij eenvoudig te besturen is. Als je gebruik maakt van de gastlessen (pakket standaard of compleet) dan leren wij de leerlingen vliegen met de mini drones.
De doorlooptijd van het lesprogramma is ongeveer 6 weken. Je bent er ongeveer 1 à 2 uur per week mee bezig. Bij de pakketten standaard is er voor jou als leerkracht geen voorbereiding nodig. Wij verzorgen de eerste gastlessen in jouw eigen klas. Bij pakket compleet zit een training voor jou als leerkracht waarin je meer leert over creatief denken en handelen, denktechnieken en uiteraard ook zelf leren vliegen met de mini-drone.
In de basis zijn de pakketten hetzelfde. Het verschil zit in de uitgebreidheid van het aanbod. Er komst steeds iets bij. Zonder dat er iets vanaf gaat :). Bij het pakket Standaard krijgen je leerlingen gastlessen van onze FutureMindz experts. Bij compleet verzorgen de experts van FutureMindz de schoolfinale. Zij nemen dat materialen mee om het extra spectaculair te maken zoals een rookmachine. Bij Compleet+ zit ook een dronebox om de mini drones netjes op te bergen.
Dit aantal is gebaseerd op onze jarenlange ervaring met de Drone Cup in het basisonderwijs. De drones zijn meer voor motivatie. Het gaat natuurlijk om het bedenken en bouwen van de obstakels. Niet iedere leerling heeft een eigen mini-drone nodig. Laat ze vooral in groepjes werken. Zorg dat je een paar drones apart houdt voor de schoolfinale :).
Als je eenmaal een lespakket hebt aangeschaft, kan je losse drones kopen. Steeds in set van 5 drones met 3 battery-packs. Doorklik naar e-mailadres of plek op de website. danielle@futuremindz.nl
Jazeker! Bij de lesmodule ‘obstakels bouwen’ kan de eis worden meegegeven dat het obstakel moet bewegen. Dan kan je bijvoorbeeld uitbreiden met Knex of lego techniek.
Gemotiveerde leerlingen, die veel leren en tegelijkertijd ook een hoop plezier beleven. En jij bent na deze lessen de coolste leerkracht van de school 😀
Ze hebben na de lessen kennis van de disruptieve techniek van drones en van het internationaal erkende design thinking model. De 21eeuwse vaardigheden van creatief denken, denktechnieken, samenwerken, experimenteren en onderzoeken staan centraal.
Je bepaalt zelf wanneer je met het lesprogramma begint in je klas. De doorlooptijd voor de verschillende lespakketten is 6 à 8 weken.
Juist niet. Het lespakket ‘Drone Cup’ obstakels bouwen past bij verschillende thema’s en vakken. Denk hierbij aan handvaardigheid, techniek, burgerschap. Daarnaast zijn er gemakkelijk thema’s aan te koppelen die actueel zijn op je school.
De leerlingen werken volgens een ontwerpproces dat is gebaseerd op het internationaal erkende Design Thinking proces. We hebben dit uitgebreid met een onlosmakelijke stap: de marktintroductie. Een innovatie is namelijk pas een innovatie als die succesvol naar de markt is gebracht, anders is het slechts een ‘leuk idee’. Dat is natuurlijk de afsluitende dronerace op jullie eigen school.
De lesmodule is ontwikkeld door FutureMindz: een stel bevlogen professionals met kennis van onderwijs, arbeidsmarkt en van creatief denken. En met name passie voor het bevorderen van innovatiekracht leerlingen en leerkrachten.
Bij FutureMindz houden wij van lekker praktisch. Ook hier hebben we een praktische oplossing: namelijk in je eigen gymzaal. Alles is hier aanwezig om een toffe dronerace op je eigen school te houden.
Stuur een mail naar danielle@futuremindz.nl