Aan de slag als hybride leerkracht. Een nieuwe uitdaging.

Mijn eerste werkdag van het nieuwe schooljaar.  Aan de slag bij Futuremindz als hybride leerkracht digitale geletterdheid.

Gisteren was het zo ver.

Na maandag een fijne dag op mijn basisschool te hebben gehad, mocht ik gaan beginnen met baan nummer twee. Toen ik in maart werd gevraagd of ik het schooljaar daarop vast bij hen in dienst wilde komen, hoefde ik er niet lang over na te denken. Ik was al jaren zijdelings betrokken geweest bij Futuremindz en had al de nodige workshops en lessen gegeven.

Bovendien ben ik enorm betrokken geweest bij het schrijven van Programmeer de drone- Python. Er was bij mij altijd al de hoop geweest dat dit uit kon groeien tot iets groters en nu is het eindelijk zo ver.

Naast twee dagen werken voor Futuremindz, blijf ik ook nog actief als groepsleerkracht. In de jaren hiervoor heb ik gemerkt dat je als fulltime leerkracht toch vaak tijd tekort komt voor de echte leuke dingen.

Veel gaat op de automatische piloot en aspecten als techniek en creativiteit sneeuwen dan toch een beetje onder.

Maar new year new me. Dit jaar gaan we het helemaal anders doen.

 

Als hybride leerkracht …

Kan ik me bij Futuremindz helemaal focussen op techniekonderwijs, 21st century skills en vernieuwende werkvormen. Deze kan ik de dag erna meteen terug naar de klas nemen om uit te proberen.

Mocht blijken dat er dan iets niet helemaal lekker werkt, kan ik dat ook weer bijstellen. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Futuremindz zorgt ervoor dat mijn onderwijs op de basisschool innovatiever, interessanter en motiverender wordt en de bassischool zorgt ervoor dat mijn ideeën beter uitgewerkt worden, zodat andere leerkrachten er meteen mee aan de slag kunnen.

Verder heb ik de ambitie om me de komende tijd verder te verdiepen in het programmeren op de basisschool.

Ik vind het namelijk heel belangrijk dat kinderen al vroeg in aanraking komen met digitale geletterdheid. We wachten met spelling toch ook niet tot groep 7?

In een wereld waarin automatisering, robots en techniek een steeds grotere rol gaat spelen, moeten we kinderen op een goede manier voorbereiden. Een groot deel van de kinderen op de basisschool krijgt later een baan waarin computers, techniek en programmeren een grote rol spelen. Daarom moeten we kinderen op een zo jong mogelijke leeftijd vaardigheden als computational thinking, ict-geletterheid en probleemoplossend vermogen laten ontwikkelen. Ik denk dat programmeren daar een grote rol in kan spelen.

Tenslotte hoop ik dat het materiaal dat door ons wordt ontwikkeld, ook echt gebruikt zal worden. Op mijn eigen basisschool ligt er zoveel materiaal in de kasten te verstoffen, omdat het niet meteen inzetbaar is in de klas. Doordat ons materiaal door leraren en voor leraren gemaakt is, is het allemaal snel en makkelijk in de klas in te zetten. Zodat leerkrachten en leerlingen hier snel profijt van kunnen hebben.

Hybride leerkracht

De vraag: Zou ik dit in mijn eigen klas in willen zetten? staat voor mij centraal.

 

Kortom: ik heb enorm veel zin om mezelf dit jaar bij Futuremindz van wisselspeler naar basisspeler te ontwikkelen. Ik kan niet wachten om te werken in een team waar de sfeer uitstekend is. Ik sta te popelen om mijn ideeën en energie in een mooi project te steken en het naar de lespraktijk te brengen. Nu lang genoeg getypt. Aan de slag!

Meer weten? Kijk hier voor onze lesmodules met digitale geletterdheid: www.futuremindzacademy.nl

Hier kun je een rondleiding nemen. Dan zie je hoe we alle lesmethodes online voor je beschikbaar hebben gemaakt. Kant-en-klaar voor in jouw klas. Met up-to-date lesbrieven, powerpoints en leskaarten voor de leerlingen. We gebruiken drones en VR om je leerlingen te motiveren en inspireren om de wereld van digitale geletterdheid binnen te stappen. Uiteraard ook met een handleiding voor jou als leerkracht. Zo kun je zelf ook meteen aan de slag kan met digitale geletterdheid. Zie ik je snel? Groeten Jelle.

Deel dit artikel